2016: Het jaar van barmhartigheid.
Op dinsdag en vrijdag zijn we (het vijfde en zesde leerjaar) de tentoonstelling over de werken van barmhartigheid in de kerk van Heusden gaan bezichtigen.
De leerlingen kregen uitleg van 2 medewerkers van de parochie over de foto's die op grote canvassen te zien waren. Via opdrachten leerden de kinderen zowel de 7 lichamelijke werken van barmhartigheid kennen als de 7 geestelijke werken.
Hier een sfeerbeeld:
Voor foto's klik hier:
Wat doen we in de godsdienstlessen:
Op dinsdag en vrijdag zijn we (het vijfde en zesde leerjaar) de tentoonstelling over de werken van barmhartigheid in de kerk van Heusden gaan bezichtigen.
De leerlingen kregen uitleg van 2 medewerkers van de parochie over de foto's die op grote canvassen te zien waren. Via opdrachten leerden de kinderen zowel de 7 lichamelijke werken van barmhartigheid kennen als de 7 geestelijke werken.
Hier een sfeerbeeld:
Voor foto's klik hier:
Wat doen we in de godsdienstlessen:
De
godsdienstlessen bieden voor de leerlingen een kennismaking met het Christendom.
Hierin staat het kind centraal in de weg naar het vinden van het geloof in God,
daarom zijn de godsdienstlessen onderverdeeld in thema’s en deze thema’s zijn
afgestemd op de leerlingen.
Elk
leerjaar heeft zijn eigen thema’s om zo goed mogelijk af te stemmen op hun
eigen leeftijd. Er zijn ook thema’s die elk jaar terug komen rond het kerkelijk
jaar: zoals Pasen, Kerstmis en Advent, Allerheiligen en Allerzielen, enz.…
In de
thema’s zijn verschillende Bijbelverhalen verwerkt uit het Nieuwe en het Oude
Testament, maar ook alledaagse ervaringen van de kinderen zijn belangrijk.
Er zijn
dus thema’s over de verschillende Jezusverhalen, de verhalen van de Mozes,
Jozef, Elia, enz…, maar ook de thema’s conflicten, gelukkig zijn, natuur, enz…
komen aan bod.
Ze maken
kennis op een speelse manier met het geloven in God. Er is dus ruimte in de
godsdienstles om toneeltjes te maken, knutselwerkjes te maken, kringgesprekken
te doen en te werken in het werkschrift rond het thema.
De taak
van de godsdienstleerkracht is hun aandacht wekken voor de vragen en
gebeurtenissen in hun leven en de godsdienstlessen zijn er om hun te laten
groeien naar een eigen beslissing rond geloven en leven.
Na elk
thema is er ook een evaluatie. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren: er
zijn toetsen, evaluatieblaadjes in het werkboek of ook een toneeltje, een
knutselwerkje, een kringgesprek, …
Enkele
quotes van de leerlingen:
-
Tijdens
thema stilte en gebed (3e lj): op de grond liggen, tot rust komen en
dromen dat je vogel bent.
-
Afsluiter
voor de vakantie: in groep zelf mogen kiezen wat we gingen knutselen was heel
leuk.
-
De
eerste communie was heel leuk en mooi.
-
Het
is leuk om het gebed van “Onze Vader” te zeggen.
-
Verhaal
Jezus en ZacheĆ¼s (2e lj): in de schoenen van iemand anders staan is tof.