Schooljaar 2016-2017
November '16
6e leerjaar
Bezoek aan de begraafplaats en bespreken van begrafenisrituelen in de verschillende levensbeschouwingen
Voor meer foto's klik hier
Feedback van enkele leerlingen
Julie Bundervoet
-
Ik vond de PowerPoint leuk, maar op de duur werd
mijn geduld op (het was te lang)
-
Het kerkhof vond ik leuk omdat ik dan al wat
bijgeleerd heb (zoals het teken van getrouwd zijn)
Elke Burms
-
Ik vond het bezoek aan het kerkhof leuk omdat ik
dan nog meer kon bijleren
-
Ik vond de PowerPoint in de klas ook leuk omdat
ik dan ook nog veel meer kon bijleren van de islamitische begraafplaatsen
Lynn Bornauw
-
Ik vond het interessant dat de jongens minder
witte doeken rond hun krijgen dan meisjes
-
Ik vond het interessant dat sommige mensen in de
kist gelegd en dan verbrand werden
Coppens Aurelie
-
Ik vond het wel leuk met juf Ann. Want ik leerde
wel wat bij.
-
Maar op het kerkhof vond ik het minder fijn
omdat het ijskou was en ik kon niet (bijna niet maar ik overdrijf graag ;) )
meer schrijven
Ellen Van Lysebettens
-
Ik vond het wel interessant over de islamitische
gebeuren van begraven
-
Ik vond het rondlopen oop het kerkhof en de
opdrachtjes doen wel leuk en interessant
Leyla Van Driessche
-
Ik vond het leuk dat we met de andere klassen
samen werkten, de PowerPoint was ook heel leerzaam. Op het kerkhof vond ik het
minder leuk want ik vind kerkhoven niet leuk omdat ze zo triest zijn.
Maarten
-
Ik vond het niet zo leuk omdat: het een trieste
en saaie plaats was
-
Ik vond het ook niet zo leuk omdat: je er niet
zo veel kon doen
Marit Verbraekel
-
Het was koud op het kerkhof
-
Ik vond de diavoorstelling omdat ik veel
bijgeleerd heb
Merel
-
Ik vond het interessant op de begraafplaats maar
het was koud
-
Het was leuk om bij te leren over de
begraafplaats van de les over juf Ann
Elisa
-
Ik vond het heel leuk dat we samen met de andere
klas hadden gewerkt en ik heb dingen bijgeleerd.
-
Wel jammer dat we moesten stil zijn maar dat is
jammer zo
Anahita
-
Ik vond het leuk, maar ik kreeg koude tenen.
-
Ik weet nu al veel meer over begraven
Norah matthijs
-
Ik vond het interessant omdat = er verschillende
soorten graven zijn en dat er regels zijn over de graven
-
En ook dat juf Ann daar naartoe is gegaan naar een van de begraafplaatsen
Ps: ik vond het leuk
September '16
De berenklas
1e les levensbeschouwing van het 1e leerjaar
Hallo!
Op dinsdag en woensdag
6-7/9/’16 hadden de leerlingen van het 1e leerjaar hun eerste
les levensbeschouwing.
Van de kleuterklas naar het eerste leerjaar is voor de
kinderen een hele grote stap om te nemen.
Het zijn angstige en spannende dagen voor hen. Dan zoeken ze
steun en veiligheid bij hun vriendjes.
Net op dat ogenblik worden de leerlingen in vele scholen, zonder
enig woord van uitleg van elkaar gescheiden voor de levensbeschouwelijke
lessen. De kinderen moeten dan naar aparte klassen, bij verschillende leerkrachten om over andere onderwerpen les
te krijgen. De kinderen begrijpen niet waarom. Soms horen dat het is omdat ze
anders denken of verschillend geloven. Wat is geloven? Waarin geloven zij? Wie
is beter? Wie is slechter?
Daarom besloten wij om de eerste lesjes levensbeschouwing
gezamenlijk te geven en de leerlingen voor te bereiden op die “scheiding”.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van beertjes leggen
we uit dat, de ouders voor hen een keuze gemaakt hebben volgens hun visie. De
beertjes vertellen kort iets over hun levensbeschouwing aan de hand van zaken
die herkenbaar zijn voor de leerlingen, die zo aansluiting vinden bij hun eigen
beertje en juf.
Aan de hand van spelletjes leren de kinderen hun
levensbeschouwelijke groep kennen en maken kennis met de leerlingen in hun
groep.
Juf Vera is afwezig
en is nog niet vervangen, maar zij zond wel haar beertje Knubbe naar
school, om te vertellen over de lessen Zedenleer.
Vanaf volgende week zitten we apart in onze eigen
levensbeschouwelijke klasjes. Toch blijven we allemaal grote vrienden. Soms
komen we samen in de berenklas om nog meer van en over elkaar te leren.
Groetjes,
De juffen levensbeschouwing
Schooljaar '15-'16
Bezoek aan kerken, moskee en Geuzenhuis.
Juni 2016. Met de leerlingen van het vijfde leerjaar gingen we op stap om de vier levensbeschouwingen van onze school van dichtbij te ervaren. We brachten een bezoek aan een Katholieke en een Protestantse kerk, een moskee en het Geuzenhuis.
In de Katholieke Kerk te Heusden gaf een vrijwilligster ons uitleg over alles wat er te zien is, en over de rituelen en gebruiken in de kerk.
In de Protestantse Kerk aan de Brabantdam werden we verwelkomd door de predikant,
die ons de kerk liet zien en vertelde over de verschillen met de Katholieke kerk.
Aan de Dampoort bezochten we een moskee, waar een Islamitische gids ons te woord
stond en antwoord gaf op onze vragen.
En tot slot brachten we een bezoek aan het Geuzenhuis, een vrijzinnig centrum in Gent,
waar we vergast werden op een interactieve powerpointpresentatie.
Wat de kinderen er zelf van vonden:
- Ik vond het super leuk en ik heb veel bijgeleerd (Katoo)
- Ik vond het leuk omdat we in de moskee onze schoenen uit moesten doen. (Vince)
- Ik wist niet dat er matten lagen in de moskee en de rest snapte ik. (Simon)
- De moskee vond ik leuk omdat het daar zacht is maar ik vond het daar soms moeilijke woorden zijn. (Kyano)
- Ik vond het leuk om andere godsdiensten te ontdekken. (Benno)
- Je moet respect hebben voor het geloof. Elke soort kerk is anders. (Esmee)
Voor meer foto's klik hier.
----------------
Interlevensbeschouwelijke module:
Macht
In het vierde leerjaar hebben de leerlingen samen een les gehad over macht. Via een verhaal: 'Ballonië' hebben de leerlingen kennisgemaakt met macht. Wanneer 1 persoon alle macht in handen heeft, verloopt dit niet altijd eerlijk. Nadat ze het verhaal gehoord hadden, speelden ze het na. De leerlingen kregen allemaal een ballon en afhankelijk van de kleur hadden ze veel of weinig macht. De leerlingen die minder macht hadden die moesten steeds buigen voor de leerlingen met meer macht. En de koning, die liep gewoon tussen de anderen zonder te hoeven buigen. De leerlingen die het minst macht hadden, vonden het niet tof dat ze steeds maar moesten buigen.
Nadien hebben we besproken dat niet de hoeveelheid blufstuf in je ballon je macht geeft, maar dat je dit kan vervangen door andere middelen zoals wapens, geld... Ook de juf of meester heeft macht over leerlingen, maar dan door haar of zijn kennis. De leerlingen hebben ondervonden dat je macht niet mag misbruiken omdat het negatieve gevolgen heeft voor de anderen.
Voor meer foto's klik hier.
Aanslagen Parijs
De week na 13 november hebben we in de levensbeschouwelijke lessen even stil gestaan rond de aanslagen in Parijs. Vele leerlingen zaten met vragen en konden deze dan ook stellen aan ons, de levensbeschouwelijke leerkrachten.
In de eerste graad en tweede graad hebben we samen een vriendschapsketting gemaakt. In de derde graad hebben we een muur gemaakt met vredeswensen en posters tegen geweld.
De leerlingen hebben geleerd dat we allemaal vrienden kunnen zijn ondanks de verschillende levensbeschouwelijke keuzes die we maken.
Voor meer foto's klik hier
Voor meer foto's klik hier
Eind oktober 2015 brachten
we met het 6de leerjaar een bezoek aan de
begraafplaats in Heusden. De kinderen waren in groepjes verdeeld en kregen
opdrachten. Ze keken naar symbolen en teksten op de grafzerken en urnen, en
ontdekten de eigenheid en het geloof of de waarden van een overledene.
In de klas leerden we
verder over begrafenis, crematie en de visie op de dood in de verschillende
levensbeschouwingen. Elke juf bracht een powerpoint en er was gelegenheid om
vragen te stellen.
Deze activiteit was voor ons ook een aanleiding om
over onze eigen geloofsovertuiging te spreken in het algemeen.
Dit vonden de kinderen er
van:
-Tof! Zo leren we andere levensbeschouwingen ook kennen.
-Ik vond de uitleg van juf An heel interessant.
-Ik vond het leuk om in groepjes opdrachten te doen op het kerkhof.
-Ik heb veel bijgeleerd over begraven en gecremeerd worden.
-Ik vond de uitleg van juf An heel interessant.
-Ik vond het leuk om in groepjes opdrachten te doen op het kerkhof.
-Ik heb veel bijgeleerd over begraven en gecremeerd worden.